Monday, November 14, 2011

.::*~Di Sebalik Syurga~*::.


*gambar ini perhiasan semata-mata


Di Syurga Firdaus itu terdapat empat sungai:


1.Sungai daripada air yang tidak berubah rasa dan baunya.


2.Sungai daripada air susu yang tidak berubah rasanya.


3.Sungai daripada khamar yang lazat rasanya.


4.Sungai daripada madu yang disaring.


Sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Muhammad, ayat 15:tafsirnya...


"Sifat Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa (ialah seperti berikut): Ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya) dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis buah-buahan, serta keredaan dari Tuhan mereka. (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam Syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang tinggal kekal di dalam Neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)! "


Allah SWT juga menyediakan empat ragam(jenis) hidangan minuman yang terbuat daripada Jahe, Salsabil, Rahiiq dan Tasnim.


Sebagaimana firman Allah dalam surah al-Insan, ayat 17-18:tafsirnya...


"Dan mereka dalam Syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari "Zanjabil",Iaitu sebuah mata air dalam Syurga, yang disebutkan sifatnya sebagai "Salsabil".


Firman Allah SWT dalam surah al-Mutaffifin, ayat 25-28:tafsirnya...


"Mereka diberi minum dari satu minuman yang termeterai bekasnya,Meterainya kasturi; dan untuk (memperolehi nikmat kesenangan) itu hendaknya berlumba-lumba mereka yang ingin merebut kelebihan dan kesenangan;Dan campuran minuman itu adalah dari "Tasnim":Iaitu mata air yang diminum daripadanya oleh orang-orang yang di dampingkan (Tuhan di sisiNya)."


Allahua'lam Bisshowab..tidak salah mengejar syurga kerana syurga itu dariNya..insyaAllah..=)

No comments:

Post a Comment