Sunday, April 29, 2012

╰⊰⊹✿ JiHaD HaTi╰⊰⊹✿ *


 .رجعنا من الجهاد الأصغر الى الجهاد الأكبر,قالوا:وما الجهاد الأكبر؟ قال:جهاد القلب 


Maksudnya: "Kita pulang dari jihad yang kecil kepada jihad yang lebih besar".Para sahabat bertanya:"Apakah jihad yang lebih besar?" Nabi Muhammad menjawab:"Jihad hati(memerangi hawa nafsu."


Ulasan Sarjana



  • Ibnu Taimiyah dalam Majmuat al-Fatawa berkata:
        "Hadis ini tidak ada asal usulnya dan tidak ada seorang pun dari kalangan ahli 
       ilmu yang mengatakan hadis ini daripada perkataan dan perbuatan Rasulullah ."
  • Al-'Ajluni dalam Kash al-Khafa' menukilkan kata-kata al-Hafidz Ibn Hajar: Hadis ini terkenal di kalangan orang ramai dan adalah perkataan Ibrahim bin 'Ablah.
Dalam hadis lain disebutkan ketika sampai kepada Nabi Muhammad satu kumpulan yang pulang dari perang Jihad, beliau berkata:"Kamu kembali dengan sebaik-baik kembali dari jihad yang kecil kepada jihad yang lebih besar"

Beliau ditanya:"Apakah jihad yang lebih besar?" Nabi Muhammad menjawab:"Mujahadah seorang hamba terhadap hawa nafsunya."

Al-Baihaqi dalam al-Zuhd al-Kabir, selepas meriwayatkan hadis ini menyebut:

"Terdapat kelemahan pada sanad hadis."

Ini kerana pada sanad hadis ini terdapat pelapor yang bernama Laith bin Abi Sulaim. Ibn Hajar dalam Taqrib al-Tahzib berkata bahawa dia adalah : 'Saduq' dan bercampur aduk akalnya(nyanyuk) serta tidak dapat membezakan hadisnya, maka dia ditinggalkan.






2 comments:

  1. alkisah..jd apa status hadisnya?

    ReplyDelete
  2. status hadisnya ialah palsu..huhu..memang saya dah tagged untuk hadis palsu ni Shafiq ^_^ beserta ulasan kenapa dikatakan hadis palsu..=)

    ReplyDelete