Friday, September 23, 2011

Istikharah Dan Hadis Dhaif Berkenaannya




 “Allahumma inni astakhiruka bi’ilmik wa astaqdiruka biqudrotik wa asluka min fadhlikal A’ziim
Fainnaka taqdiruka wa la aqdir wa ta’lamu wala a’lamul ghuyub
Allahummain kunta ta’lamu anna hazal amra..
Yusammihi bi’ainihillazi yuriidu..
Khairun li fi dini wa ma’asyi wa ma’a di wa ‘a qibati amri..
Faqdurhulii wayassirli wabarik li fiihillahumma wain kunta ta’lamuhu syarran lii mithlal awwali fashrifni ‘anhu washrif hu ‘anni waqdurlial khaira haithu kaana thumma rodhini bihi..”


Maksudnya:

"Ya Allah, sesungguhnya aku beristikharah dengan ilmuMu dan memohon dari kekuasaanMu, dan aku memohon dari kurnianMu dan agung, dan sesungguhnya Dikaulah yang maha berkuasa dan tiadalah aku berkuasa, Dikau Maha mengetahui dan aku tidak mengetahui, dan dikau maha mengetahui perkara Ghayb, Ya Allah sekiranya urusan ini (sebutkan urusannya) baik untukku pada agamaku, kehidupanku dan pengakhiranku, maka taqdirkan ia bagiku, dan sekiranya urusan / perkaara ini buruk bagiku, agamaku,kehidupanku dan pengakhiranku, jauhkan ia dariku dan jauhkan ku darinya, dan berikanlah aku yang terbaik dimana jua ia berada dan jadikanlah daku redha dengannya”



Adakah petunjuk daripada istikharah datang dalam mimpi sahaja??
Tidak semestinye begitu.Amalan membuat solat sunat istikharah kemudian tidur dalam keadaan berwuduk itu untuk mendapat mimpi istikharah itu hanyalah CADANGAN daripada Allamah Ibn ‘Abidin (rujuk Hasyiah Ibn ‘Abidin)

Manakala ulama mazhab syafie,hanbali dan maliki pula menggalakkan apa saja bentuk yang melahirkan keyakinan tanpa menyebut 'tidur' untuk mimpi itu.

Hakikatnya, istikharah boleh diperolehi dalam pelbagai cara, yang pentingnya ia berbentuk sesuatu yang memberi keyakinan.Sebagai contoh selepas berdoa dan solat,kita lakukan apa2 yang sepatutnya sehingga beroleh kepastian dankeyakinan, kita bertanya pendapat dan pengalaman orang yang banyak ilmu berkenaan yang kita carikan atau menyiasat sekeliling orang yang akan jadi pasangan(bagi yang akan berkahwin)

Para ulama juga menasihatkan supaya para pembuat istikharah tidak terlalu cendeung pada mana2 salah satu pilihannya.Hendaklah berharap sepenuhnya kepada Allah agar memberi ketentuan.Kadang-kadang rasa untuk menolak sesuatu lebih berat padahal kita sudah menerima sesuatu juga merupakan tanda istikharah..yang penting kita rasa yakin dengan kebenaran di sekeliling yang kita usahakannya.


Terdapat hadis dhaif yang menyeru menunaikan solat istikharah sebanyak 7 kali.

“Apabila kamu inginkan sesuatu maka beristikharahlah kepada tuhanmu sebanyak 7 kali kemudian perhatilah petanda / perasaan yang datan terlebih dahulu(dominan) di dalam hatimu” ( Riwayat Ibn Sunni dari Anas, Al-Hafidz Al-‘Iraqi, An-Nawawi, Ibn Hajar mengatakan sanadnya amat lemah, rujuk Fath al-Bari, 11/223 cet Maktabah Risalah Hadithah & Naylul Awtar, 3/71)

Walaubagaimanapun,setelah beristikharah, kita hendaklah yakin dengan petanda istikharah, redha dan bertawakkal kepada Allah SWT.Yakin bahawa yang ditentukan Allah itu yang terbaik dan ada hikmah di sebalik ketentuanNya..Dia Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa.

Riwayat hadith Nabi SAW ertinya : 

“ Salah satu sumber kebahagian anak Adam adalah beristikharah kepada Allah dan redha dengan apa yang ditentukan kepadanya, dan daripada keburukkan anak Adam adalah meninggalkan istikharah kepada Allah dan membenci apa yang telag ditentukan kepadanya”

(Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi ; Hasan Menurut Ibn Hajar di dalam Fath al-Bari 11/155 )

 Bagaimanapun terdapat perawi dhoif dalam sanadnya kata Syeikh Syuaib ; Rujuk Zad al-Ma’ad , Ibn Qoyyim, 2/406 cet muassasah ar-risalah). Imam Ibn Qoyyim juga mengulas kepentingan tawakkal kepada Allah dengan keputusan yang di dapati dari istikharah, lalu perlu menurutinya . ( Zad al-Ma’ad, 2/406)


Allahua'lam Bissowab..



No comments:

Post a Comment